Kildesortering i din lægeklinik
Siden 1. januar 2023 har alle danske virksomheder - herunder lægehuse - skulle affaldssortere i fraktioner, og fra 2025 er der kommet yderligere skærpede regler om affaldstilsyn, som også gælder for lægeklinikker.
Der er mange områder at holde styr på, når håndteringen af affald skal fungere optimalt. Derfor har vi samlet en række relevant information, som hjælper dig godt i gang med at kildesortere i din klinik.


Skærpet affaldstilsyn er trådt i kraft per 1. januar 2025
Fra januar 2025 er affaldstilsynet i Danmark blevet skærpet, da to typer affaldstilsyn er trådt i kraft. Det betyder, at alle danske virksomhed – inklusive lægehuse og andre klinikker – kan udtrækkes til tilsyn fra Miljøstyrelsen og/eller din kommune, hvor der vil blive sat fokus på din sortering og håndtering af affald.
Konkret betyder det skærpede affaldstilsyn:
- Du kan blive udtrukket til to former for tilsyn; et administrativt tilsyn og et fysisk tilsyn.
- Årligt vil ca. hver 15. virksomhed blive udtaget til administrativt tilsyn, og ca. hver 75. vil blive udtrukket til fysisk tilsyn.
- Tilsynene bliver 100 % gebyrfinansierede. Du vil efter endt tilsyn derfor modtage en regning. Dette er for at efterleve EU’s princip om, at forureneren betaler.
Hvad betyder det at skulle sortere i fraktioner?
I din private husholdning har du siden juli 2021 skulle sortere i 10 fraktioner; restaffald, madaffald, pap, metal, glas, plast, mad- og drikkekartoner, tekstil og farligt affald.

Siden 2023 har disse regler også været gældende for danske virksomheder og erhverv – herunder også lægehuse og andre klinikker. For at overholde den gældende lovgivning har du derfor brug for en række affaldsbeholdere, som giver dig og dine kollegaer mulighed for at sortere korrekt. Det kræver, at I har et overblik over hvilke typer affald, I genererer – og også, hvor i klinikken, at affaldet genereres. Ved I det, kan I tage kvalificerede valg omkring spande og poser samt placere dem strategisk smart, så kildesortering bliver en nem og enkel del af jeres dagligdag i klinikken.
Eksempler på affald, som genereres i en lægepraksis:
I klinikrummet
- Papir, fx lejepapir (uden vævsprøver)
- Klinisk risikoaffald, fx plastre og bandager med vævsprøver
- Skarpe genstande, fx kanyler, skalpeller og diagnostiske prøver.
I personalerummet
- Madaffald
- Restaffald (alt det, der er tilbage, når mad og emballage er sorteret fra)
- Plast, fx emballage
- Glas og metal.
I laboratoriet
- Klinisk risikoaffald, fx kanyler, skalpeller og diagnostiske prøver
- Pap og papir, fx papkasser fra varer
- Plast, fx fra kanyle-emballager.
Vær opmærksom på din kommunes regler
Du har kun pligt til at sortere i de typer af affald, som din lægeklinik genererer – har du ingen tekstilaffald, skal du derfor ikke have en beholder til dette. Men mange oplever at stå i en situation, hvor de i deres klinik genererer affald, som ikke kan sorteres under de 10 oftest anvendte fraktioner, og som derfor skal sorteres særskilt – fx klinisk risikoaffald eller elektronisk affald. Der kan være forskellige håndteringskrav fra kommune til kommune – så er du i tvivl, bør du altid kontakte dine lokale myndigheder og høre nærmere.
Vi står klar til at hjælpe dig godt videre
Selvom der er mange krav til din kildesortering, betyder det ikke, at korrekt sortering af affald skal være besværligt og fylde meget i din og dine kollegaers hverdag – det handler blot om at forstå jeres behov for finde de rette løsninger dertil.
I ABENA er én af vores kerneområder løsninger til affaldssortering til alle typer af fraktioner, og vi har mange års erfaring i at vejlede lægehuse og klinikker i deres valg af løsninger til kildesortering. Vi har et stort udvalg af spandeløsninger samt dertilhørende poser, som passer til de forskellige behov, der kan være for kildesortering i de forskellige rum i klinikken. Med vores ekspertviden kan vi hjælpe dig helt i mål med at finde den rette løsning, blandt andet ved at stille skarpt på disse 5 spørgsmål:
- Behov - Hvilke typer affald genererer du og dine kollegaer i klinikken?
- Mængde - Hvor meget affald genererer I dagligt?
- Design - Har I et særligt ønske til, hvordan udtryk og design skal være på jeres kildesorteringsløsninger?
- Placering - Hvor har I plads til at stille jeres kildesorteringsløsninger - og hvor giver de bedst værdi for jer at placere?
- Anvendelse - Hvordan sikres det, at du og dine kollegaer får brugt de nye kildesorteringsløsninger, så I får sorteret korrekt?
Når du har indblik i de 5 punkter, er det nemmere at konkretisere din kliniks behov. Husk, at din lokale konsulent står klar til at hjælpe dig med at blive helt skarp på hvilke løsninger, der vil være de rette for dig – Se din ABENA-konsulents kontaktoplysninger under services. Du kan naturligvis også kontakte vores kundeservice, som sidder klar alle hverdage til at give dig den rette vejledning.
Vil du udforske vores sortiment på egen hånd?
I vores webshop kan du se alle kildesorteringsløsningerne i vores sortiment, herunder både affaldsbeholdere, poser og sække. I kategorien finder du også affaldspiktogrammer, som du kan sætte på dine affaldsspande for at hjælpe dig, dine kollegaer og jeres patienter til korrekt kildesortering – hver gang.
Del artikel med andre