Vejen til en grøn omstilling kan sagtens starte i det små

Vejen til en grøn omstilling kan sagtens starte i det små

Vejen til grøn omstilling kan sagtens starte i det små 

I både Storbritannien, Sverige og Danmark er der kommet øget fokus på bæredygtighed i lægeklinikker. I Danmark har en række medlemmer af DSAM opstartet interessegruppen ”Grøn Praksis”, hvis formål er at støtte op om udviklingen af en mere bæredygtig primærsektor. Det er en positiv udvikling med stort potentiale, mener salgskonsulent ved ABENA, Karen Berner Skipper.

I både Storbritannien og Sverige går myndigheder og interessegrupper sammen om at udvikle deres respektive landes lægehuse og -klinikker i en mere bæredygtig retning. Tendensen ses også i Danmark, hvor en række medlemmer af Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) har skabt interesseorganisationen ”Grøn Praksis” for at sætte fokus på bæredygtighed i danske lægehuse. I ABENA byder man det forøgede fokus velkomment, da virksomheden over en længere periode har fornemmet ønsket om grøn omstilling hos lægeklinikkunder. Karen Berner Skipper, der til daglig arbejder som salgskonsulent i ABENAs salgsdivision for lægehuse og -klinikker, er én af dem, der har mærket til interessen for bæredygtighed. Dog har hun også kunne fornemme, at det har været et svært emne for mange klinikker at begynde på. 

"Bæredygtighed kan være mange ting, og det kan være svært for det enkelte lægehus præcist at finde ud af, hvor de bør starte. Selvom man kan være tilbøjelig til at ville finde løsningen i et enkelt produkt, anbefaler vi, at man ikke kun tænker i indkøb af produkter – bæredygtighed handler ligeså vel om ændring af arbejdsgange og vaner, der giver værdi på tværs af områder," fortæller Karen Berner Skipper.

Små ændringer kan gøre en stor forskel

Som salgskonsulent har Karen Berner Skipper løbende dialog med lægehuse, som har svært ved at overskue, hvordan de skal omstille sig til at blive en mere bæredygtig praksis. Ifølge Karen Berner Skipper ligger problemet ofte i, at bæredygtighed rummer så meget, at man let kan miste overblikket. Derfor anbefaler hun, at man altid dykker ned i sine behov og ser på, hvordan man finder små og enkelte løsninger.

"Der kan være en fin gevinst i at kigge på noget så simpelt som ens papirforbrug. Nogle af mine kunder oplever, at de bruger for mange håndklædeark, fordi der kommer flere ud ad gangen, når de trækker papir fra dispenseren. Vælger man en model, som er foldet på en anden måde, eller måske vælger et produkt i tykkere kvalitet, så kan man faktisk mindske sit forbrug, fordi papiret nemmere kommer ud enkeltvist," forklarer Karen Berner Skipper, der også fortæller, at man kan reducere sit papirforbrug, hvis man vælger papir med Z- eller W-foldning frem for en C-foldning.

Det reducerede papirforbrug har også en anden heldig effekt – mindre forbrug betyder nemlig mindre affald. "Hvis man bruger mindre papir, mindsker man også sit affald - og på den måde er man faktisk med til at mindske sit CO2-aftryk. Så små ændringer kan sagtens gøre en stor forskel, fordi det smitter af på andre områder," fortæller Karen Berner Skipper. 


Udfordr din leverandør

Selvom bæredygtighed sagtens kan startes i det små, anerkender Karen Berner Skipper også, at det kræver en vis indsigt i mulighederne for at kunne træffe et godt og velbegrundet valg. Derfor opfordrer hun til, at man gør brug af sin leverandør og trækker på den viden, de som fagfolk har – for der er ofte meget at hente.

"Vi har alle et fælles ansvar i et reducere det klimaaftryk, vi sætter på kloden. Derfor synes jeg godt, at man må stille krav til sin leverandør omkring de varer, man tilbydes som kunde. Vær ikke bleg for at udfordre din leverandør på, hvilke bæredygtige alternativer der findes til det produkt, du traditionelt køber. Du kan også lade leverandøren komme med et oplæg til, hvor i klinikken du kunne foretage en optimering til en mere bæredygtig løsning. Som oftest er leverandørerne meget villige til at hjælpe, og tit kan de også foretage nogle beregninger, som gør det nemmere for dig som kunde at se, hvad du reelt får ud af skiftet fra én løsning til en anden," afslutter Karen Berner Skipper. 


Bæredygtighed i din praksis - tre gode steder at starte

Bæredygtighed kan indtænkes i stort set alle hverdagens facetter – lige fra indkøb til forbrugsvaner og bortskaffelse. Karen Berner Skipper har fundet tre eksempler på, hvordan du med små tiltag kommer godt i gang med din bæredygtige omstilling.

1. Kom godt i gang med kildesortering

Du kan med fordel også tage et kig på dit valg af affaldsposer, når du alligevel er i gang. Mange har en tendens til oftest at vælge den kraftigste plastpose for at være sikker på, at den holder. Men faktisk kan du spare plast ved at vælge en pose, der er tyndere i kvaliteten, uden at du går på kompromis med funktionaliteten. Så spørg gerne din leverandør, hvad de vil anbefale dig, næste gang du bestiller affaldsposer.

2. Saml dine indkøb og mindsk transporten

Transport af varer er en stor synder i miljøaftryksregnskabet. Derfor kan det være en klar fordel for miljøet, at du bestiller alle dine varer på én gang. På den måde kan leverandøren sende din ordre samlet afsted, så fragtbilerne ikke skal køre mere end én gang pr. kunde.

3. Gå efter miljømærkede varer

Er du usikker på, hvordan du vælger en god og mere bæredygtig løsning, så kig efter produkter, som bærer ét eller flere miljømærkninger. Hermed sikrer du, at uafhængige parter har taget aktivt stilling til en lang række faktorer omkring produktet. Gå for eksempel efter Svanemærket eller EU-blomsten, som er din garanti for, at varen ligger blandt de 30 % i sin produktkategori, som har den laveste miljøpåvirkning.

Hvordan kan vi hjælpe dig??

Vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål eller oplever problemer.

Du kan kontakte os på følgende måder:

Ring og tal med en af vores kompetente kundeservicemedarbejdere på tlf.
74 31 15 44
Skriv os en mail på
laeger@abena.dk